Ventetidserfaring
På HelseSmart.no har du muligheten til å angi opplevd ventetid på helsetjenester og hos din fastlege.
Ikke alle klinikker opplyser om ventetiden på sine helsetjenester. HelseSmart.no gir deg som benytter helsetjenestene muligheten til å rapportere inn din opplevde ventetid og slik hjelpe andre som skal benytte samme helsetjeneste å finne ut hvor lenge de trolig må vente på samme tjeneste hos ulike klinikker.
Hvilke retningslinjer må du følge om du skal rapportere inn opplevd ventetid?
- Tilbakemelding av opplevd ventetid på HelseSmart.no kan kun gis dersom du faktisk har benyttet deg av helsetjenesten hos klinikken du rapporterer ventetid på. Du kan ikke gi tilbakemelding basert på tredjepartsinformasjon.
- Når du rapporterer inn din opplevde ventetid får du mulighet til å skrive en kommentar til ventetiden. Dersom du også har noe kritikk å komme med bør denne være konstruktiv. HelseSmart.no aksepterer ikke personangrep eller støtende språkbruk.
- Du har kun mulighet til å gi tilbakemelding til helsetjenester eller fastleger som du ikke har personlig tilknytning til (familie, kollegaer, eier, nære venner etc.)
Tilbakemeldinger som ikke følger disse kriteriene blir ikke publisert.
Hvordan gir du tilbakemelding om ventetid?
Dersom du har benyttet en helsetjeneste som er registrert på HelseSmart.no kan du etterpå finne frem denne helsetjenesten hos samme klinikk og gi tilbakemelding både på ventetid (og på generell erfaring / tilfretshet).
I tillegg til å oppgi opplevd ventetid får du også muligheten til å skrive en kommentar til ventetiden. Her kan det være nyttig dersom du opplyser om årsaken til at ventetiden var spesielt kort eller spesielt lang.
Hvorfor gi tilbakemelding om opplevd ventetid?
De aller fleste klinikker opplyser ikke om ventetid på sine helsetjenester. Dersom man skal benytte seg av en helsetjeneste må man derfor ofte kontakte klinikken direkte for å få opplyst ventetiden.
Ved å angi din opplevde ventetid på HelseSmart.no gir du andre brukere av nettsiden muligheten til å få en oversikt over hvor lang ventetiden er på ulike klinikker, helsetjenester og fastleger. I tillegg til pris og kvalitet er ventetid en svært viktig faktor når man bestemmer seg for hvor man ønsker å gå dersom man trenger en helsetjenste.
Hvordan skal du tolke ventetidserfaringene?
Ventetiden på en tjeneste på samme klinikk kan variere avhengig av flere faktorer. En av de viktigste faktorene som kan være med å bestemme ventetiden er årsaken til at du bestiller timen, altså dine symptomer og plager. Dersom du for eksempel skal til undersøkelse hos gynekolog vil ventetiden til timen kunne være svært mye lengre dersom du ønsker å bestille en rutinemessig undersøkelse uten at du har noen symptomer, til forskjell fra dersom du mistenker at du kan ha alvorlig sykdom som kreft.
Andre faktorer som spiller inn kan være tiden i uken eller tiden på døgnet du kontaktet klinikken for å få time. De fleste klinikker har mye lengre ventetid i ferier og på helligdager.
Videre er det slik at ventetid på mange måter er "ferskvare", selv om en klinikk har 4 uker ventetid på en behandling i januar 2016 kan ventetiden være bare 2 dager noen uker senere dersom årsaken til den lange ventetiden var sykdom hos ansatte, eller dersom klinikken har fått bedre kapasitet i mellomtiden.
Det er derfor viktig at du ser på flere rapporterte ventetider for å få et best mulig inntrykk av hvor lang ventetiden faktisk er NÅ. Dersom du er usikker er det uansett lurt å kontakte klinikken direkte for å få en helt korrekt ventetid.